Checklist bij aankomst in het buitenland

Je had het plan om te verhuizen en nu ben je ook effectief aangekomen! Het avontuur kan eindelijk beginnen. Het is aangeraden om vooraf even te bekijken welke documenten uit Nederland nodig zijn om een baan te starten in het buitenland. Verder is er ook een hele reeks administratie die pas in jouw nieuwe thuishaven kan worden geregeld. De handige checklist hieronder zal je zeker helpen!

Persoonlijke zaken

Denk hierbij aan het vinden van een appartement, het in orde brengen van een verblijf en werkvergunning en het openen van een bankrekening.

Heb je al een verblijfplaats kunnen vinden vanop afstand, dan kun je aankomen en meteen intrekken, maar in sommige landen kun je pas een huis, studio of appartement regelen als je in het land zelf bent. Dit is minder praktisch en daarom iets moeilijker. Zorg dat je al enkele vastgoedmakelaars hebt gecontacteerd voordat je vertrekt. Ga bij aankomst ook meteen langs bij de ambassade. Medewerkers weten exact welke documenten je nodig hebt voor het sluiten van een huurcontract of het tekenen van een arbeidsovereenkomst.

Heel wat expats vergeten ook hun Nederlandse identiteitskaart te verlengen voor hun vertrek. Doe dit zeker tijdig, gezien de gemeente wat tijd nodig heeft om alles in orde te maken. In het buitenland kan er een wachttijd zijn alvorens je een verblijfsvergunning kan verkrijgen. Vermijd op deze manier grote administratieve problemen.

Het openen van een bankrekening kan wat problemen met zich meebrengen. Het ene land is het andere niet en populaire bestemmingen hebben soms buitengewoon lange werkwijze of regels waaraan je moet voldoen. Lees je hier goed op in voor je vertrek. Zowel binnen als buiten de EU, dan kun je je Nederlandse bankrekening en pinpas blijven gebruiken. Ook betalen gaat bijna overal met Maestro, Mastercard of Visa. Kijk wel even na hoeveel je betaalt bij het afhalen van cash bij een bankautomaat. Soms kunnen deze bedragen aardig oplopen in het buitenland.

Een punt wat veel expats vergeten is de zorgverzekering. Ook al ben je (beperkt) verzekerd in Nederland, het is eveneens aan te raden een extra verzekering te nemen in het land waar je gaat wonen.

Neem ook meteen een abonnement voor je telefoon, dit zal je heel wat kosten besparen.

Werk gerelateerde zaken

Voor jouw nieuwe baan zal je waarschijnlijk ook heel wat documenten moeten voorleggen. Vooral klantendienst gerelateerde jobs vereisen bepaalde administratieve documenten die moeten worden voorgelegd voor de start.

Ben je aangeworven door een rekruteerder, dan kun je hem of haar vragen wat je allemaal moet voorleggen. Het gaat meestal om documenten zoals een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag), geldig identiteitsbewijs, bankreferentie en een referentiebrief van je vorige werkgever. Zorg dus dat je deze brief hebt aangevraagd voor je vertrek. Wanneer je te laat bent met je aanvraag of al in het buitenland woont, kun je altijd proberen om een e-mail te sturen naar de bevoegde instantie voor het verkrijgen van de nodige documenten.

Heb je nog geen baan dan kun je via verschillende vacaturewebsites op zoek gaan. Je zult ook in contact komen met rekruteerders en dat kan in jouw voordeel spelen. Deze mensen kennen de arbeidsmarkt en helpen je graag bij het vinden van een passende betrekking.

Bekijk eens even op Google map je nieuwe woon of werkplaats. Hier kun je ook gebruik maken van Streetview. Het is altijd leuk om een eerste blik te werpen op de buurt waarin je gaat wonen en werken. Probeer bij het vinden van een woonplaats ook rekening te houden met de afstand naar het werk. Het is niet altijd vanzelfsprekend om met de auto te rijden in een vreemd land. Ook een auto kopen kost tijd, geld en is een hele administratieve rompslomp, voornamelijk in niet-EU-landen. Het kan dus zijn dat je de eerste maanden met het openbaar vervoer naar je werk moet. Er zijn talloze apps die het openbaar vervoer weergeven in je toekomstig thuisland. Zoek ook op Google waar de dichtstbijzijnde stop voor openbaar vervoer is.

Photo by Anubhav Saxena on Unsplash