Emigreren naar het buitenland: wat te regelen voor vertrek?

Emigreren naar het buitenland brengt het nodige regelwerk met zich mee. Verlaat je Nederland voor een langere tijd, dan wil je natuurlijk wel met een goed gevoel vertrekken. Om te voorkomen dat je achteraf tegen problemen aanloopt, helpen wij je graag op weg. In dit artikel benoemen we enkele punten die handig zijn om te overwegen voor je vertrek, zodat jij met gerust gevoel kunt beginnen aan je buitenlandse avontuur.

Bij het verhuizen naar het buitenland komt meer kijken dan het alleen afscheid nemen van vrienden en familie. Zou dit het enige obstakel zijn, dan kiezen wellicht heel wat meer mensen voor een vertrek naar het buitenland. Net als voor de zorgverzekering  geldt dat het regelwerk verschilt per land.

Benodigde documenten

Een Nederlandse ambassade is altijd je link met Nederland in het buitenland. Wereldwijd zijn er ongeveer 140 Nederlandse ambassades en consulaten. Vanzelfsprekend kun je bij de ambassade navragen welke documenten er nodig zijn voor een vertrek naar het land van jouw keuze. Er zijn een aantal documenten die in veel landen noodzakelijk zijn. Denk aan een verklaring omtrent gedrag, een uittreksel uit het geboorteregister of een akte van de burgerlijke stand. Het is natuurlijk handig om een checklist te maken, zodat je voor vertrek in het bezit bent van deze documenten en het emigratieproces soepeler kunt laten verlopen.

Documenten legaliseren

Documenten die in Nederland geldig zijn (diploma’s, certificaten etc.), hebben in het buitenland niet altijd dezelfde rechten. Om deze te kunnen gebruiken dienen ze gelegaliseerd te worden. Dit kan bij de lokale ambassade d.m.v. een zogenaamde apostille.

emigreren

Het vertalen van documenten

Veel documenten worden verstrekt in de Nederlandse taal en dienen te worden vertaald. Hiervoor kun je eveneens terecht bij de ambassade of het consulaat. Daarnaast is het ook mogelijk een vertaler in te schakelen. Let er echter wel op dat dit een beëdigt vertaler is. Onze tip is om voorafgaand van je vertrek uit te zoeken welke documenten vertaald (en gelegaliseerd) dienen te worden. Dit bespaart je een hoop zorgen als je eenmaal in het buitenland zit.

Uitschrijven bij de gemeente

Iedereen die langer dan acht maanden in het buitenland zal verblijven, is verplicht zich officieel uit te schrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP), vroeger bevolkingsregister genoemd. Dit kan je persoonlijk doen op het gemeentehuis, maar ook schriftelijk door middel van een formulier en een kopie van je paspoort. Vraag meteen je gemeente om een bewijs van uitschrijving te maken. Sommige landen eisen een dergelijk document om voordat je officieel kan worden ingeschreven. Eens je uitgeschreven bent, kan je geen aanspraak meer maken op de meeste uitkeringen, huursubsidies en kinderbijslag. Daarnaast tellen jaren waar je niet in Nederland bent ingeschreven niet mee voor je AOW. Anderzijds moet je natuurlijk in een normale situatie geen belasting meer betalen in Nederland, wat in sommige landen zeer voordelig kan uitvallen.

Een paspoort aanvragen

Ten slotte raden we aan een paspoort aan te vragen, zelfs al ga je verhuizen naar een ander EU-land. Het is handig om een extra identiteitsbewijs te hebben voor als je je Nederlandse identiteitskaart zou verliezen. Bovendien kun je met een ID-kaart niet naar alle landen afreizen. Een paspoort vraag je aan bij de gemeente waar je bent ingeschreven. Je dient alle reis en identiteitsdocumenten mee te nemen die je in je bezit hebt. Het maken van een paspoort duurt meestal vijf werkdagen, maar je kan bij de meeste gemeenten tegen een toeslag een spoedprocedure aanvragen. Heb je geen tijd gehad een paspoort aan te vragen voor je vertrek? Geen nood, je kan dit altijd achteraf regelen via de ambassade of het consulaat op jouw bestemming.

emigreren

Het lijkt in de eerste plaats behoorlijk wat werk om naar het buitenland te emigreren. Veel mensen zien daardoor af van een vertrek uit Nederland. In de praktijk valt het echter allemaal best wel mee, zeker wanneer je jezelf voorbereid. Maak dus vooral een goede checklist voor jezelf!