Werken in het buitenland: Hoe om te gaan met stress en geestelijke vermoeidheid?

Parelwitte stranden en temperaturen die dagelijks boven de 30 graden reizen. Dat zijn de goede argumenten voor een vertrek naar het buitenland. Er kunnen echter ook mindere kanten aan vastkleven. Denk aan de stress, vermoeidheid en de onzekerheid die het verhuizen naar nieuwe omgeving met zich mee kan brengen. In dit artikelen geven wij tips over hoe je om kunt gaan met deze symptomen.

Buiten de vertrouwde omgeving

Het achterlaten van vrienden, familie en de vertrouwde omgeving kan veel impact hebben op het functioneren van ons brein. Het is tenslotte een heel grote stap die maar weinig mensen durven te zetten.  In het begin zweef je op een roze wolk; een nieuwe locatie, een nieuw avontuur en zoveel om te ontdekken. Na een tijdje kan de realiteit hierbij insluipen en begint het ineens te lijken op een normaal werkleven. Ver buiten je vertrouwde omgeving…

Dit kan als gevolg hebben dat je te maken krijgt met vermoeidheid, depressie en in sommige gevallen ook eenzaamheid. Daarnaast is stress een veelvoorkomend symptoom. Stress kan vooral heel erg tegenwerken in ons dagelijks leven en dat wil je voorkomen. Zeker nu je (net) begonnen bent aan een nieuw(e) avontuur c.q. carrière.

Tips om stress te voorkomen/verhelpen

De volgende tips kunnen je helpen om te gaan met stress of depressie.

  • De stress of depressie erkennen: schakel hulp in ter plaatse of van familie/vrienden. Zorg dat je er snel bij bent!
  • Sportieve activiteiten ondernemen: sport is gezond voor lichaam en geest en kan functioneren als uitlaatklep voor stress. Schrijf je in bij een lokale vereniging, sportschool of trek de hardloopschoenen aan. Daarnaast is sport ook een manier om nieuwe contacten op te doen;
  • Sociale contacten opdoen: nieuwe vrienden maken en een sociaal leven opbouwen is onderdeel van je verhuizing naar het buitenland. Gaat dit balletje eenmaal rollen, dan zal dit de geestelijke welgesteldheid zeker ten goede doen en helpen stress te verminderen.
  • Genoeg slapen: wellicht heel cliché, maar gezonde nachtrust en voldoende beweging zorgen ervoor dat lichaam en geest beter functioneren. Pak dus minimaal die 8 uur slaap per nacht mee!
  • Zoek een manier om je gedachten te uiten: voor de een helpt het om te praten over problemen, terwijl de ander een uitlaatklep vindt in sport, muziek of schrift. Krop negatieve gevoelens niet op. Schrijf een reeks pathetische berichten op social media of houd een dagboek bij, maar zorg ervoor dat je negatieve gedachten geuit worden!
  • Het zelfbewustzijn versterken: hoewel het soms allemaal even niet lijkt te lukken, ben jij nog steeds degene die naar het buitenland is vertrokken voor een internationaal avontuur. Houd in gedachten dat jij een stap hebt gezet die maar weinig mensen durven te maken! Internationaal carrière maken, een onvergetelijke levenservaring toevoegen en het vergroten van je comfort zone; je kunt moeilijk verwachten dat dit zonder slag of stoot verloopt. Ben daar bewust van!